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Dr. Constanze Schadl

Research assistant at the Department of Education at the Faculty for Mathematics and Computer Science​
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Image: C. Schadl

Curriculum Vitae

  • Since 2021
    Participation in mentoring program for postdocs (university association Halle-Jena-Leipzig)
  • Since 2020
    Research scientist at the chair for mathematics education
    Faculty of mathematics and computer science, FSU Jena                    
  • 2020
    Dr. rer. nat. in mathematics education
    Thesis: Individual prerequisites for the acquisition of fraction concept. Structural analysis and analysis of longitudinal predictability.
  • 2019 - 2020
    Participation in LMU mentoring program
  • 2018 – 2020
    Representation of women’s representative 
    Faculty of mathematics, computer science and statistics, LMU Munich
  • 2016 – 2020    
    Research scientist and doctoral student
    Chair of mathematics education, LMU Munich
  • 2016
    Second state examination for upper level secondary school teachers
    First state examination: counseling teacher certification
  • 2014
    First state examination for upper level secondary school teachers
    LMU Munich, subjects: Mathematics and Psychology

Research interests

Primary and secondary level

  • Individual prerequisites for the acquisition of fraction concept (e.g., proportional reasoning, SFoN-tendency, SFoR-tendency, number line tasks)
  • Fraction learning
  • Digital curriculum-based measurement in mathematics (formative assessment)

Tertiary level

  • Transition from school to university and from university to school (development of „Schnittstellenaufgaben“ and of digital learning materials)

Publications

Monograph

Schadl, C. (2020). Individuelle Lernvoraussetzungen für den Erwerb des Bruchzahlkonzepts. Struk­turanalysen und Untersuchung der längsschnittlichen Prädiktivität. Münster: Waxmann. http://www.waxmann.com/buch4292

Articles in Conference Proceedings

Rachel, A., Schadl, C., & Ufer, S. (2018). Problemorientierte Aufgaben zur Intensivierung des Berufs­feld­bezugs im Lehramtsstudium Mathematik. In Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universi­tät Pader­born (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht (S. 1451 - 1454). Münster: WTM.

Schadl, C. (2020). Individuelle Lernvoraussetzungen für den Erwerb des Bruchzahlkonzepts. Untersu­chung der Prädiktivität und Strukturanalysen. GDM–Mitteilungen, 108, 79-80.

Schadl, C. (2021). Prädiktoren für das Rechnen mit Größen im Bruchrechenkontext. In K. Hein, C. Heil, S. Ruwisch, & S. Prediger (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2021. Münster: WTM.

Schadl, C., Rachel, A., & Ufer, S. (2019). Stärkung des Berufsfeldbezugs im Lehramtsstudium Mathe­matik. GDM–Mitteilungen, 107, 47-51.

Schadl, C., & Ufer, S. (2018). Vorwissen für den Erwerb des Bruchkonzepts. Erhebungsinstrumente aus dem Projekt EWIWE. In Fachgruppe Didaktik der Mathematik der Universität Paderborn (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht (S. 1551 - 1554). Münster: WTM.

Schadl, C., & Ufer, S. (2019). Vorwissensprofile für den Erwerb des Bruchzahlkonzepts. Beiträge zum Mathematikunterricht 2019.

Schadl, C., & Ufer, S. (2020). Innovative Modellierungen von bivariaten Zusammenhängen im Bereich der Bruchrechnung. In H.-S. Siller, W. Weigel, & J. F. Wörler (Hrsg.), Beiträge zum Mathematikunterricht 2020 (S. 1229-1232). Münster: WTM.

Poster

Rachel, A., Ufer, S., & Schadl, C. (2020). Math.meets.school². Praxisbezogen fachmathematische Arbeitsweisen lernen. GDM 2020, Würzburg. 

Ufer, S., Rachel, A., & Schadl, C. (2016). Lehrerbildung@LMU: reflect@math.lmu und connex­er­cise@math.lmu. Abschlusstagung Lehrerbildung@LMU, München.

Ufer, S., Rachel, A., & Schadl, C. (2018). Lehrerbildung@LMU: reflect@math.lmu und connexer­cise@math.lmu. Abschlusstagung Lehrerbildung@LMU, München.

Ufer, S., Schadl, C., & Rachel, A. (2019). Math.meets.school². Fachmathematische Arbeits­weisen für Studium und Berufspraxis im Lehramt entwickeln. Jahrestreffen Lehrerbil­dung@LMU, München.

Leading of workshops

  • 2021     CAS (Computer-Algebra-Systems) - An introduction, TU Dresden
  • 2021     Development of CAS tasks (part I), TU Dresden   
  • 2021     Development of CAS tasks (part II), TU Dresden
  • 2020     GeoGebra classic and GeoGebra 3D, L³ TU Munich
  • 2019     GeoGebra classic and GeoGebra 3D, L³ TU Munich
  • 2018     GeoGebra (secondary level)
  • 2017     Relations between mathematical situations and mathematics (primary level)

Further activities

Contact

Constanze Schadl, Dr
Research scientist
Dr. Schadl
Room 3337
Ernst-Abbe-Platz 1-2
07743 Jena
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